Pagina:Goldoni - Opere complete, Venezia 1914, XIX.djvu/500

Da Wikisource.
484

Greg. Figurarse se ele vol andar in cusina!

Tod. Co no ghe xe nissun, disèmelo, che anderò a suppiar mi».

Il nostro avaraccio intanto, malgrado la sua diffidenza non s’accorge che Desiderio, il suo furbo fattore, gli ruba a man salva. E bastasse! Costui ha la temerità di tenergli mano nel progettato matrimonio, allo scopo di non esborsare la dote, tra Nicoletto suo figlio, un baggeo più del bisogno, e Zanetta, la figlia di Marcolina.

Sentite le apprensioni della povera madre, dopochè Cecilia le comunicò aver saputo dallo stesso Nicoletto che el paron vecchio lo vol maridar, non conoscere con chi ma lusingarsi d’essere ella stessa la fortunata: «Ghe scometterave la testa, che quel vecchio matto de mio missier ha dà volta al cervello a sto segno, de immaginarse de poderghe dar la mia putta; e quel temerario de Desiderio xe capacissimo de darghe sotto, e de stuzzegarlo a costo del precipizio de sta famegia. Mai me xe passa per mente tal cossa; averia pensà a tutte le cosse del mondo, fora che a questa; ma el descorso de Cecilia me fa sospettar, e el mio sospetto no xe senza razon. El dise che el l’ha impromessa, e no l’ardisse de dir con chi. Vedo la confidenza che el gh’ha co sta zente: so che l’è superbo, ma che la superbia ghe passa, quando che se tratta dell’avarizia. So che l’è capace de tutto, e no sarave una maraveggia, che el fusse anca capace de strapazzar el so sangue, e de sassinar una nezza. Ma no, no la gh’anderà fatta. Fin che sti occhi xe averti, sto gusto nol lo gh’averà. Finalmente son mare; sulla mia creatura gh’ho rason de parlar anca mi, e se la legge no vol che sia patrona la mare de maridar a so modo una fia, nissuna legge pol obbligar una mare a lassarla sacrificar» (II, IX). Non la vedete in questo crescendo di collera come i fiotti del sangue bollente le salgono alle gote e al cervello?

E pensare che da una buona amica (Fortunata) le era stato proposto un ottimo partito nel proprio cugino Meneghetto; un putto senza un vizio al mondo, che aveva veduto per caso due volte la Zanetta, ed erano bastate perchè, senza poter scambiarsi una parola, gh’avesse «coi occhi fatto la parte soa». Marcolina n’aveva discorso con calore al marito, perchè a sua volta ne informasse e compulsasse il padre; ma fiato sprecato con quell’uomo di stucco. Buono per lei e per la figliuola che s’accingerà all’ardua impresa lo stesso Meneghetto:

«Tod. Se fusse per bezzi, ghe lo digo avanti: no ghe n’ho.

Men. No signor; per grazia del cielo no ho bisogno de incomodarla per questo.

Tod. Ben: la diga donca quel che la vol.

Men. (Stimo che nol me dise gnanca se me vôi sentar). La perdoni; no gh’ala una nezza da maridar?

Tod. Sior no.

Men. No?

Tod. Sior no.

Men. La favorissa. Sior Pellegrin no gh’alo una fia?

Tod. Sior sì.

Men. No xela da maridar?

Tod. Sior no.